İletişim

ben@bilaltastan.com.tr

Dijitalde kelebek etkisi, sosyal medya başta olmak üzere pek çok mecrayı ilgilendiriyor. Bilindiği üzere kelebek etkisi kavramı, basit ve önemsiz görünen bir şeyin umulmadık olaylara sebebiyet verebileceğini savunuyor. Buna göre, Tayland bölgesinde bir kelebeğin kanat çırpması sonucu, Teksas eyaletinde bir kasırga meydana gelebilir. İşte ufak bir şeyin böylesine büyük bir olaya evrilmesi, kelebek etkisi diye biliniyor.

Kaos Teorisi’ne göre tüm olaylar, zincirin halkası gibi birbirine bağlı. Sistemin en küçük parçasında meydana gelen bir değişiklik tüm yapbozu bozabilir ve sistem genelinde büyük bir kargaşaya yol açabilir.

İşte bu konsepti dijitale uygulamak da mümkün. Bu ise verilen her kararın işinizi öyle ya da böyle etkileyeceği anlamına gelir. Bunun için hiçbir ayrıntıyı gözden kaçırmamalı, her şeyin arasında –tahmin bile edilemeyecek- bir ilişki olduğunu kabul etmelisiniz.

İşte Bursa reklam ajansı ve dijital strateji danışmanı Bilal Taştan olarak yaptığım her şeyde kelebek etkisini temel alıyorum. İnce detaylara odaklanarak daima neden-sonuç ilişkisi ekseninde ilerliyorum. Bana göre, tüm stratejilerimin başarıya ulaşmasındaki en önemli etken de bu.

Dijitalde Kelebek Etkisi Nedir? Nasıl Gerçekleşir?

Dijital strateji ve uygulamalarda yapılan küçük bir değişikliğin büyük değişimleri beraberinde getirmesine, ‘dijitalde kelebek etkisi’ deniyor. Bu, dijital pazarlamacılar için şu noktalarda önem taşıyor:

  1. Geçmişte yaşanmış olaylar pazarlama stratejisine olumlu veya olumsuz etkide bulunabilir.
  2. Bugünkü stratejide meydana gelecek bir değişiklik, pazarlama stratejisinin yönünü tamamen başka tarafa çevirebilir.
  3. Hızlı adapte olmaya ve doğaçlama yapmaya hazırlıklı olmanız gerekir. Zira reel ortamda olduğu gibi, dijitalde de bir saniye sonrasının garantisi yoktur. Üstelik çevrimiçi ortam; dinamiklerin, algoritmaların ve hedef kitle davranışlarının birdenbire değiştiği bir yerdir. Dolayısıyla evdeki hesap çarşıya uymayabilir. Mükemmel dijital planlarınız bir anda bozulabilir, işler tersine dönebilir. Bunun tam aksine, her şey berbat giderken kendinizi hayal dahi etmediğiniz iyi bir konumda bulabilirsiniz. Spontane yaşamaya alışmalısınız.

Elbette bu, ‘plansız-programsız olun.’ Demek değil. Bilakis dijitalde kelebek etkisi, her şeyi akışına bırakmak ile sıkı kurallara bağlı kalmak arasında ince bir çizgi olduğunu söylüyor. Yerine göre bu çizginin bazen bir tarafında, bazen öteki yanında olmak gerektiğini savunuyor.

Yani online varlığınızı güçlü tutmak ve geliştirmek için belli bir nizam ve intizam dâhilinde çalışacaksınız. Ama planlarınıza da çok güvenmeyeceksiniz. Zira gözden kaçırılan bir şey, yapılan ehemmiyetsiz bir hata veya sizinle doğrudan alâkası olmayan bir değişiklik rüzgarı ters yönden estirebilir.

Dijital Kelebek Etkisi Stratejileri

İyi veya kötü, beklenmedik sürprizlere hazırlıklı olmak sizi hep kontrol altında tutar. Örneğin; ne anlık başarılarla gaza gelerek her şeyi kendi hâline bırakır, ne de başarısızlıklarla yenilgiye uğrarsınız.

İşte dijitalde kelebek etkisi iç dünyanıza böyle bir muvazene getirir. Meselâ; sitenize bir yazı eklediniz ve kısa süre sonra çok iyi bir sıralama aldı. Her zaman orada kalmasının garanti olmadığını bilirsiniz. Bir Google güncellemesi, rakiplerinizden birinin göndereceği spam backlinkler sıralamada sizi en geriye itebilir.

Bu yüzden dijital kelebek etkisi der ki; ‘’Stratejilerini kurgularken ve hayata geçirirken hiçbir şeyi hafife alma. Hesaba katılmamış neyin planlarını mahvedeceğini bilemezsin.’’

Peki, kelebek etkisi dijital stratejilerinize nasıl yön vermeli? Bu soruyu pek çok yerel ve global markanın büyüme sürecinde etkin rol almış dijital strateji danışmanı Bilal Taştan olarak şöyle cevaplayabilirim:

1. Farklı İçerik Türlerinden Faydalanın:

Kendinizi metin tabanlı içeriklerle sınırlandırmayın. Video, podcast ve benzeri değişik içerik formatlarından da yararlanarak müşterilerinizin ilgisini canlı tutun. Böylelikle modern ve inovatif bir çizgide ilerlemeyi sürdürün, kendinizi gelenekselcilikten ve ezberlenmiş şeylerden kurtararak farklı olmayı başarın.

Tüm bunlar, bursa reklam ajansı ve dijitalde kelebek etkisi gereğince olası fırtınalardan sağlam çıkmanızda büyük rol oynayacak ve rakipleriniz arasında sizi öne taşıyacak.

2. A/B Testleri Uygulayın:

Strateji ve içeriklerinizin farklı versiyonlarını deneyerek hangilerinin hedef kitlenizde nasıl bir etki uyandırdığına bakın. Böylece dijital faaliyetlerinizi daha iyi optimize edebilirsiniz.

3. Sosyal Medya İzleme Araçlarından Yardım Alın:

Bunlar, markanız hakkında neler konuşulduğunu belirlemenize imkân tanır. Böylelikle ufak sorunları giderek büyümeden fark edip hızlı bir şekilde çözüme kavuşturabilirsiniz.

4. İnfluancer’larla İletişime Geçin:

Şu bir gerçek ki, onların hedef kitlesi sizinkinden daha geniş ve etkileri daha güçlü. Bu nedenle potansiyel değişiklikler hakkındaki bilgilere daha erken ulaşabilmek için influancer’ların geniş ağından faydalanmaya çalışmalısınız.

5. Güncel Kalın:

Trendleri takip edin, sektörel gelişmelerden haberdar olun ki öngörü yeteneğiniz gelişsin ve olası değişiklikleri, daha gerçekleşmeden önce tahmin edebilin.

6. Planlı Olun:

İlerleyen süreçteki Pazar değişikliklerine hazırlıklı olmaya çalışın. Bunun için farklı senaryolar üretin, her türlü ihtimâli göz önünde bulundurun ve o senaryolara uygun A, B, C planları ve dahasını hazırlayın.

Hangi durumda nasıl davranacağınızı önceden planlamaya çalışın. –Deyim yerindeyse- yangın alarmlarınız, acil çıkış kapılarınız, kestirme yollarınız olsun.

7. Kriz Yönetimini Öğrenin:

Evet; kriz yönetimi konusunda araştırma yapın ve bu husustaki bilgi dağarcığınızı genişletin. Eğer muhtemel bir krizde gereken aksiyonu erkenden alamazsanız bu, markanız için korkunç sonuçlara yol açabilir: Maddi zarar, prestij ve müşteri kaybı gibi.

Kendimden örnek verecek olursam; Tam Kare kurucusu Bilal Taştan olarak şirketimi bu seviyeye getirmek gerçekten hiç kolay olmadı. Kriz yönetimi konusundaki bilgi birikimim ve yeteneğim markamın aleyhine yapılan şeyleri lehine çevirmemi, harika fırsatlar hâline getirmemi sağladı.

8. Geçmişten İlham Alın:

Faaliyet gösterdiğiniz sektörlere yönelik geçmiş verileri, başkalarının stratejilerini inceleyin. Diğerlerinin yaptığı hataları öğrenip bunlardan ders çıkarmaya gayret edin. Eski verileri iyi kullanın, tüketici davranışlarının analizini gerçekleştirin.

Örnek vermem gerekirse; önceki kampanyalardan aldığınız geri bildirimlere bakın. Geçmiş raporları tekrar gözden geçirin.

9. Pratik ve Esnek Olmayı Bilin:

Hızla uyarlanabilecek, gerektiğinde modifiye edilebilir stratejiler geliştirin. Böylelikle olası durumlarda yeni şartlara kolayca uyum sağlayabilirsiniz.

10. Yavaş Yavaş İlerleyin:

Köklü değişiklikler yapmak yerine adım adım gidin. Koca tencereyi bir oturuşta bitirmek imkânsızdır ama her gün bir tabak yiyerek bitirebilirsiniz. O yüzden aşamalı bir değişim sürecini benimseyin ve küçük adımlarla başlayın. Hem bu sayede, yaptığınız her şeyin sonuçlarını gözlemleyerek sağlıklı bir değerlendirme yapabilirsiniz.

Bu, dijitalde kelebek etkisi ışığında stratejilerinizle ilgili daha bilinçli kararlar almanızı da kolaylaştıracaktır. Böylece hem farklı taktikleri keşfeder, hem kaynaklarınızı ve paranızı büyük bir riske atmamış olursunuz.

Özetle;

Dijitalde kelebek etkisi tüm çalışmalarınıza yön veren yegâne stratejilerden biri olmalı. Kıyafetimizin modaya uygun, kullandığımız teknolojik âletlerin en yenisi olmasını önemserken; dijital stratejilerimizin yeniliklere uyum sağlamasına daha çok önem vermemiz gerekiyor.

Bu gereklilik de bizi kelebek etkisi kavramına götürüyor. Hiçbirimiz geleceğimizi bilmiyoruz ama geçmişi kendimize rehber edinerek yarını bugünden inşa etmeye başlayabiliriz. Bunu yaparken hiç tahmin etmediğimiz şeyler olabilir. Onların üstesinden de kelebek etkisine göre geliştirdiğimiz etkili stratejilerimizle gelebiliriz.

Dijitalde kelebek etkisi öngörülemez olsa da, potansiyel değişikliklerin farkına varmak ve buna göre stratejiler kurgulamak hep bir adım önde yürümemizi sağlayacaktır.

Siz de minik bir kelebeğin kanat çırpışı markanızı kanatlandırsın istiyorsanız, dijital ajanslar Bursa ve dijital strateji danışmanı Bilal Taştan ile tanışmanızın tam vakti!

Bir Cevap Yazın